lørdag 22. mars 2014

Sjokolademuffins med sjokoladebiter


For meg har det i lengre tid kun vært Julia Childs sjokoladekake med mandler som gjelder. Hva sjokoladekaker angår er denne ikke lett å konkurrere med, men det hender jeg lager den klassiske Regiakaken og bytter ut melk med surmelk, samt tilsetter litt ekte vanilje og noen hakkede kokesjokoladebiter, og vips så er det lørdagsgodt her i huset. Og ingen ofrer Julia Child en tanke.
Denne gangen hadde jeg røren i store muffinsformer. Barna elsker å få sin egen kake, og de er enkle å fryse ned (dersom det blir noen igjen).

2 egg
250 g sukker
150 g smør
1,5 dl surmelk/kefir/rømme/melk
250 g hvetemel
3 ss kakaopulver
1 ts vaniljepulver
2 ts bakepulver
en klype salt
100 g kokesjokolade, grovt hakket



Sett stekeovnen på 180 grader.
Smelt smør. Bland med kefir.
Pisk eggedosis av egg og sukker.
Bland det tørre, vent med kokesjokoladen.
Bland så det tørre forsiktig i eggedosisen.
Tilsett halvparten av sjokoladen i røren.
Bruk en liten springform eller 9 store muffinsformer.
Dryss resten av sjokoladen over toppen av kaken/kakene.
Stek på 180 grader i ca 30-40 min for en hel kake (ikke overstek! sjekk med en kakepinne)
og ca 20-25 min for muffinsvarianten. Bon appetit!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar