onsdag 5. mars 2014

Burrito med kylling, ris, guacamole og salsa


Det beste jeg vet. Rett og slett. Det er en nokså omstendelig operasjon, og det lønner seg å ha god tid, og noen ekstra par hender skader heller ikke. Når det er sagt, så er jeg alltid glad for at jeg tok meg tid til å lage dette, og det er alle som spiser det også.

Dette skal lages:
Hjemmelaget tortilla
ris og bønner med tomat og hvitløk
1 stk grillet kylling
salsa
guacamole

Først: Tortilla
Denne gangen brukte jeg en naanbrøddeig. Jeg byttet ut tortilladeigen rett og slett fordi naanbrødene er litt mer stabile og mykere enn tortillaene ofte blir når jeg kjevler dem veldig tynne. Se her for oppskriften. Dropp yoghurt og gjær, så har du en ren tortilladeig. Den skal også hvile en times tid før kjevling, men hever seg ikke like mye.

Så ris:
3 dl basmatiris (råris)
1 boks hakkede tomater
2 fedd hvitløk
1 stk hønsebuljong
6 dl vann
1 boks kidneybønner

Kok ris og vann sammen med buljong og finhakket hvitløk. Råris må koke i minst 40 min, ellers blir den hard og tørr inni. Tilsett bokstomater og bønner og la stå på varme en stund til (pass på at ikke risen svir seg i bunnen). Tilsett mer salt og pepper om nødvendig.

Så salsa...
4 store, gode klasetomater
1 stk Chili (grønn eller rød)
1 fedd hvitløk
1 lime
koriander (masse, dvs bladene fra en hel, fersk korianderplante)
salt
pepper

Ha salsaen i en stor glassbolle. Finhakk hvitløk. Ta ut frøene av chilien og finhakk denne. (Jeg bruker alltid engangshansker, for det er ganske sterkt!) Skjær tomatene i to, ta ut frøene. De skal ikke brukes i salsaen. Finhakk tomater. Bland med chili og hvitløk. Finhakk koriander og bland godt. Press limesaften over, smak til med salt og pepper. Dekk til salsaen og la hvile i kjøleskapet i en times tid.

Del tortilladeigen i små boller og kjevl runde og ganske flate. Stek tortillaene på hver side i tørr jernpanne på middels sterk varme til de bobler og får brune flekker. Hold dem varme i et kjøkkenhåndkle. (3 dl væske gir 8 stk).

Deretter guacamole...
2 stk avocado, modne
mer koriander
1 fedd hvitløk eller mer
saften av 1 lime
salt og pepper

Mos avocado
finhakk hvitløk og koriander
tilsett limesaft
smak til med salt og pepper. Jeg brukte stavmikser, det gikk veldig fort, og den ble veldig glatt. Av og til kan det være godt med litt mer rustikk guacamole, og da holder det å bruke gaffel til å mose med. 

og sist, men ikke minst: kyllingen:
Del en hel, liten grillet kylling i passe munnfullstore biter. Ta bort skinn og bein. 
Riv gulost. Så mye eller lite som du vil.



Ha en skje av alt på tortillaen. Serveres med rømme og revet ost. Rull sammen og nyt. Friske, rene, gode, enkle smaker som utfyller hverandre. Hverdagsmagi.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar