fredag 14. mars 2014

Kremet kyllinggryte med rotgrønnsaker

Denne oppskriften er en variant av hønsefrikassé, noe jeg fikk servert mye da jeg var barn. I tillegg til den nostalgiske verdien, er det en veldig god og næringsrik rett, her tilberedt med økologisk Stangekylling. 

 1 stk rå kylling
1 gul løk
1 gulrot
1/2 sellerirot
1 purre
10-15 hele pepperkorn
laurbærblad
vann
salt

Del løk og grønnsaker i store biter. Ha kyllingen i en stor gryte. Legg grønnsakene oppi. Ha i vann så det såvidt dekker kyllingen. Ha i pepper. Kok opp. Skum av underveis. La koke på svak varme i ca 1 time til kyllingen er ferdig kokt. Dersom du bruker steketermometer er kyllingen helt gjennomkokt ved 70 grader. Sil av kraften, og pass på å få med alt det gode fra grønnsakene. La kyllingen avkjøles før du renser og deler den i passe, munnfullstore biter. 
Dersom du får tak i ferdig oppskårne lapskausgrønnsaker i frysedisken på Rema 100 er mye av jobben allerede gjort. Jeg bruker 2 poser grønnsaker på en kylling, men det er bare fordi jeg syns det er litt råflott å bruke en hel stangekylling på ett måltid.

 2 gulrøtter 
3 poteter 
1/2 sellerirot 
1 stk persillerot 
1 stk purre, inkl det grønne. 

Rens, skyll og kutt grønnsakene i terninger. Kok dem i kyllingkraften til de er møre. 5-10 min er mer enn nok, litt avhengig av størrelse. sil av kraften. Kylling og grønnsaker blandes forsiktig. 

50 g smør
50 g mel
1 l kraft
1 dl fløte
salt og pepper
persille til servering

Smelt smør på middels varme. Smøret skal ikke koke. Rør inn mel. Spe med kraft og la småkoke i 5-10 min. Rør godt underveis, pass på at det ikke svir seg. Tilsett fløte, og smak til med salt og pepper. Hell sausen over kyllingen og grønnsakene. Serveres med persille og godt brød, eller rundstykker.
(Jeg dobler alltid grønnsaksmengden og sausmengden, så har jeg middag til 5 i to dager).  Dersom du ønsker mer smak, er høne et godt alternativ. Hønsefrikassé er nydelig, og tar bare litt lengre tid, men er igrunnen samme prosess som beskrevet, bare litt mer omstendelig.


 Hvis du har en høne å plukke med noen, kan du like gjerne slå to fluer i ett smekk og  lage frikassé samtidig.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar