mandag 24. mars 2014

Franske baguetter



Etter min mening er det få ting som er bedre enn skikkelig gode, franske baguetter med for eksempel brie og tomat. Jeg og pappa delte en slik utenfor eiffeltårnet i Paris da vi var på interrailferie der for mange år siden. Det glemmer jeg aldri. Selvom det absolutt finnes gode baguetter i butikken, har jeg lenge hatt lyst til å lage noen slike selv. Det var ikke vanskelig, og resultatet ble fantastisk.
840 g hvetemel (14 dl)
6,5 dl kaldt vann
8 g tørrgjær
16 g fint havsalt
1/4 dl olivenolje (kaldpresset)

Bland salt og gjær i melet. Tilsett vann. Lag en smidig deig. Du må gjerne bruke eltekrok og kjøkkenmaskin. Elt godt. La hvile under klede til dobbelt størrelse. Bank ut luften av deigen, elt godt igjen. Del i fire-fem emner. Trill lange pølser, tvinn dem på brettet, skjær små snitt i overflaten med en skarp kniv. La etterheve i 30 min under plast/klede. Dusj med vann før de stekes i forvarmet ovn på 225-250 grader i ca 20-25 min. Vannet gir en ekstra sprø skorpe.  


Baguettene er aller best umiddelbart etter at de er stekt. Det er imidlertid også veldig godt å lage crostinis av dette hvite brødet, noe jeg akter å gjøre denne uka. Kanskje til fredag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar