tirsdag 11. februar 2014

Hjemmelaget granola


Av alle gode ting er dette min favoritt på frokostbordet. Jeg lager en stor porsjon av dette og har stående i et par uker. Genial som gave på små, fine glass.

1 l havregryn, store
3 dl hakkede mandler
3 dl hakkede nøtter etter eget ønske (jeg liker best hasselnøtter, da trenger man strengt tatt ikke hakke dem)
3 dl tørket kokos
3 ss brunt sukker
100 g honning
100 g kokosolje/canola olje
1 ts vaniljepulver
1 ts havsalt
3 dl valgfri tørket frukt/bær. Her har jeg brukt en blanding av inkabær, (tørket physalis), gojibær, tranebær og morbær for å gjøre det litt ekstra eksotisk, men du kan like gjerne bruke rosiner eller tørkede blåbær.

Sett ovnen på 120 grader, varmluft.

Bland det tørre, hakk nøtter og mandler. Ha i brunt sukker og bland godt.
Smelt kokosolje, ha i honning, salt og vanilje. Rør godt sammen.
Bland honningmiksen sammen med det tørre.

Fordel på to stekebrett. Bruk helst bakepapir. 
Sett inn i ovnen og stek til sammen i 1 time og 15 min.
Rør litt i blandingen med en tresleiv underveis. 
Avkjøl på brettene. 
Tilsett tørket frukt/bær og ha på rene glass/lufttett beholder. Holdbar i minst 4 uker. 

Vil du ha en mindre søt blanding kan du erstatte noe av honningen med mer kokosolje/canolaolje/annen nøytral olje, dvs ikke olivenolje.

Jeg liker dette aller best på naturell yoghurt sammen med frisk frukt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar