mandag 10. februar 2014

Hjemmelagde knekkebrød

Knekkebrød
oppsiktsvekkende godt og forbausende enkelt


125 g mandler eller valgfri nøttetype
2 dl solsikkefrø
1 dl hampfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl sesamfrø
3 ss chiafrø
2 ss fiberhusk (fås kjøpt på helsekostbutikk)
1 ts salt
5 dl lunkent vann

Sett stekeovnen på 160 grader og varmluft.

Mal mandler eller de nøttene du måtte ønske i en kjøkkenmaskin.

Bland alle ingrediensene i en stor bolle.

Ha i vann, rør godt. La svelle i ca ti min. Røren vil være svært rennende til å begynne med, men den tykner etter hvert.

Fordel på to stekebrett kledd med bakepapir. Bruk litt tid med en god slikkepott for å få alt jevnt og tynt.

Stek i ti min, ta ut og rut opp med pizzahjul, sett tilbake i ovnen, stek i 25 min til, bytt plass på brettene, stek i ytterligere 35 min. Den totale steketiden skal være ca 70 min. 

Det går an å steke knekkebrødene på svakere varme i lengre tid, bare pass på at de ikke blir brent.
Ta ut, la avkjøle på rist, og nyt med ditt favorittpålegg!

Oppbevares i lufttett beholder i 3 uker 
(De forsvinner alltid før den tid her i huset)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar