tirsdag 3. juni 2014

Pavlova med vaniljekrem og friske bær


Idéen med denne matbloggen var å få orden på oppskriftene mine. Det er mye jeg har orden på her i huset, barnas klær, sko, klesvask, støvsuging, vindusvask og hagestell. Bilen vasker og støvsuger jeg med ikke altfor store mellomrom. Det hender jeg maler både dører og karmer. Listen er lang over alt som skal gjøres, og selvom jeg er svært glad i å lage mat, er orden i oppskriftene av en eller annen grunn nederst på lista. Det daterer seg tilbake til 7. klasse da vi hadde skolekjøkken. Jeg var en svært pliktoppfyllende elev, satt foran i timene (også fordi jeg var ganske nærsynt, men ikke ville bruke briller), svarte riktig på alle prøver og spørsmål, og gjorde alltid alle lekser. Men akkurat skolekjøkkenleksene mine greide jeg ikke å gjøre, for ingen sjekket underveis om de ble gjort, alt skulle leveres på slutten av året. Jeg ble hengende etter mer og mer, og fikk aldri levert heftet mitt.
Jeg hadde samme lærer i tysk, norsk og samfunnsfag som jeg hadde i skolekjøkken. Da året var omme, og karakterene kom, sto det: "Christine har levert et pent og gjennomarbeidet skolekjøkkenhefte. Alle oppskriftene er kommet med". Kanskje May trodde at det var hun som hadde surret, for meg kunne det jo ikke være! Dessverre er det fremdeles slik med oppskriftene mine, de befinner seg i en stygg perm med kopierte ark, hulter til bulter og helt vilkårlig. Nå skal jeg bestrebe meg på å få alt kategorisert, katalogisert og organisert. Og her kommer oppskriften på marengsbunn med vaniljekrem og friske bær, som absolutt fortjener en plass her sammen med alle gode ting.

4 eggehviter
250 g sukker
1 ss bringebæreddik
1-2 ss maizenamel

Pisk eggehvitene til de former topper. Ha i litt og litt av sukkeret og pisk til alt sukkeret har løst seg opp. Vend inn maizena og eddik og ha på bakepapir. Bruk evt en tallerken til å streke opp en sirkel på ca 20 cm. Ha blandingen inni sirkelen og form til en runding.  Sett ovnen på 200 grader. Skru temperaturen ned når kaken er satt inn.  Stek på 160 grader i ca 1 time. 
Pynt med vaniljekrem og friske bær. 3 dl kremfløte piskes stivt, bland med 3-4 dl vaniljekrem. Ha på 500 g friske bær av valgfri sort. Tropiske frukter er også godt på, feks fersken, mango, kiwi og physalis.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar