tirsdag 3. juni 2014

Åpen marsipankake med bær og rømmekrem

 
Marsipankake er kanskje øverst på min kakefavorittliste. Iallfall høyt der oppe sammen med sjokoladekake med mandler av Julia Child. Man trenger et skikkelig godt sukkerbrød, og det kan man jo lage selv. Men hvordan vet man at den oppskriften jeg har garanterer et høyt, saftig og godt resultat?
Det finnes ingen garantier på sånt her i livet, det har min gode venninne lært meg, da må du kjøpe en brødrister (og ta vare på kvitteringen, så får du pengene tilbake dersom den ikke virker som den skal).
Når det gjelder bløtkakebunn er det flere faktorer å ta hensyn til.
Romtemperering av alle ingrediensene er svært viktig. Deretter er eggedosisen viktig. Det må piskes svært godt og lenge.
Deretter må bakepulver blandes jevnt i melet, og melet vendes inn med slikkepott i åttetallsmønster, ellers kan du få et seigt resultat og i verste fall; rårand.
Deretter må du ikke fylle formen for full. 2/3 full er nok! En gang jeg lagde sukkerbrød, rant hele kaken over springformen som en vulkan. Det fortsatte og fortsatte mens jeg stirret vantro på hele det mislykkede prosjektet.

Sånn ellers kan du nesten ikke gjøre så mye feil med krem og bær og sukkerbrød, dekket med marsipan.

6 egg
250 g sukker
165 g hvetemel
2 ts bakepulver
24 cm springform, dekket med bakepapir, smurt, og meldrysset på sidene

Det ble så latterlig høyt denne gangen, i motsetning til den gangen alt rant utover i bunnen av stekeovnen. - Og jeg fikk en mormor til å be om oppskriften. Bedre kompliment kan jeg ikke få på sukkerbrød.

Sett ovnen på ca 160-170 grader. 
Visp eggedosis. Det tar iallfall 10 minutter. Ha bakepulver i melet og rør godt. Sikt gradvis i melblandingen i eggedosisen og vend med slikkepott. Ikke bank luften ut av eggedosisen. Stek i ca 40 min. Sjekk med kakepinne om den er gjennomstekt. 
Dersom kaken synker sammen etterpå kan hele kaken i springformen settes oppned til den er avkjølt.

Fyll:
5-7 dl kremfløte
1 beger seterrømme
1 ts sukker
1 ts vaniljepulver
banan
syltetøy
bær til pynt
1 pakke odense ekte marsipan, kjevlet tynt på bakepapir

Pisk fløte og ha i seterrømme, sukker og vanilje. Pisk til det er stivt (men ikke så det korner seg!). 
Skjær kaken i tre deler (dersom den blir høy nok). 
Bruk det du foretrekker av syltetøy til fyll. Ha gjerne bananskiver innimellom lagene. Du kan gjerne ta av noe krem og blande med syltetøy. Sørg for å ha nok hvit krem igjen til å dekke hele kaken med etterpå. Syrlig syltetøy av bringebær er nydelig, men til marsipankake foretrekker jeg jordbær. Ha på syltetøy, banan og krem i lag. Dersom du vil dynke kakebunnen noe kan du bruke ananasjuice eller melk. Ikke overdynk!
Dekk kaken med hvit krem. Kjevle marsipanen (bruk litt melis dersom det kleber). Dekk kaken med marsipanen og fold sidene ned og inn. Noen naturlige folder gjør ingenting. Her har jeg skåret ut en sirkel av marsipanen på toppen, og pyntet med friske bringebær. En kakesjablong med melisdryss er brukt helt til slutt. Slike sjablonger kan kjøpes på feks amazon (sjekk ut utvalget i cake stencils, der har de det meste!)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar