mandag 28. april 2014

Bestemors sjokoladekake med en liten vri

Hvor mange oppskrifter på sjokoladekake trenger man egentlig? Det er en viss overrepresentasjon av sjokoladedesserter her, noe som reflekterer min forkjærlighet for nettopp sjokolade. Likevel tør jeg påstå at denne sjokoladekakeoppskriften er en berikelse for siden. Og svaret må vel bli at det er ikke er en fasit på det spørsmålet. Man trenger rett og slett alle gode oppskrifter på sjokoladekake.

10 g smør
150 g sukker
piskes hvitt
3 egg
175 g hvetemel
2,5 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver/2 ts vaniljesukker
120 g kokesjokolade smeltet i 1 1/2 dl melk,
(evt 1 dl sterk kaffe og 1/2 dl melk)

Romtemperering av alle ingrediensene før bruk er mitt beste råd når det gjelder å piske sukker og smør, det gjør alt så mye lettere. 
Sett ovnen på 175 grader.
Smør en springform og dekk bunnen med bakepapir.  
Smør og sukker piskes hvitt. 
Ha i ett og ett egg om gangen. 
Bland det tørre og den smeltede sjokoladen i røren gradvis.
Ha røren i en springform (24 cm)
Stek i 30 min. 

Avkjøl før glasuren has på. Denne kaken skal egentlig lages med sjokoladesmørkrem, men jeg lagde den med kokesjokolade blandet med smør og litt fløte. 100 g kokesjokolade, 5 ss smør, 0,5 dl fløte (eller mindre). For at glasuren skulle bli helt stiv satte jeg kaken kaldt før pyntingen. 
Pyntet med melis og en kakesjablong.

(De som smakte på den tok et stykke på kjøkkenet og spiste hele biten før de kom ut i stuen, og måtte snu for å hente mer...)




2 kommentarer:

  1. Vi i Opplysningskontoret for brød og korn lanserer i dag en grunnlovskake-konkurranse, og vil gjerne at du skal delta :) Du finner mer informasjon på linken under:

    http://www.brodogkorn.no/nyheter/har-du-en-kakeoppskrift-verdig-et-grunnlovs-jubileum/

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg er frilansjournalist og skal skrive en sak om kakesjablonger. Kan jeg få bruke bildet ditt i saken? Ta kontakt med meg på cecilie@solstue.com.

    SvarSlett